• The white scheet bescribed / Het witte beschreven blad

    7 juni 2017

    Het witte blad, het witte beeld met het witte wasrek met de witte was. Het is een landschap na de de storm, stilte, bezinning, luisteren naar de gedachtes om mij heen. Uitspraken op allerlei media te horen,uiterlijkheden zonder nadenken.    Dan, als er dan toch iets moet zijn een wasrek met "schone was". Teksten uit kranten die me die mij tot stilte brengen. Na zoveel ellendig zwijgen is er alleen maar een stilte, iets te maken dat zal raken. Een stukje ruimte innemen om in te ademen, te werken. Witte pagina's in stilte gemaakt, uitspraken in een zoektocht vertaalt in woorden. Het onmoglijke te vertalen, of te vangen woorden die voor zichtzelf staan. Misschien brengen ze echo"s voort, de woorden gevangen, opgeschreven en opgesloten in doorzichtig plastic. Zodat er een "waarheid"voor altijd transperant en doorzichtig blijft.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 104 keer bekeken

  • Tekst expo The line Beteen Love and Hate

    30 januari 2017

    De installatie van deze tentoonstelling gaat over de bling, bling die vandaag de dag de perfectie van het maakbare geluk (-de jurk, zoals 'say yes to the dress') onderstreept. 

    Hieronder volgt eerst de zaal tekst en daarna de tekst die ik heb gebruikt tijdens mijn performance. 

    Zaaltekst

    &&&&&

    De wereld van de verbeelding is ongebonden, en de gezworen vijand van het gezonde verstand.

    Het wijzen op het bestaan van de herinnering als verbeelding. Illusies te bevragen en (een waarheid te onthullen

    Volledig verblind door de hedendaagse vraag naar perfectie, worden ziel en zaligheid in gekoesterde in dromen gestopt. Volhouden tegen beter weten in.

    Tegewoordig is trouwen in, een vergeten niemandsland, inplosief, dynamisch in bloed en brokaat.

    Perfecte beelden, tassen gevuld met goud en geld met daar onderin, vergeten verdriet en pijn,

    Na een zwertocht bij mij gekomen, compleet met kant, satijn en borduursel.

    Vertwijfeld heb ik haar een blik gegund.

    Daarna gekneusd, beschadigd, ver-onvolmaakten oopnieuw behangen.

    Eindeloze variaties  op een thema. Wat maakt de jurk tot een individu?

    Behangen met goud en goed of deze beschilderen? Deze vragen blijven irriteren.

    Afdwalen tot het diepste punt waar herinneren overgaat in vergeten.

    Ieder herinnert zijn eigen verhaal maar vertelt hem anders.

    Ik blijf zoeken naar heden, verleden en toekomst.

    Alles wat ik zie is te analyseren tot meerder mogelijkheden.

    Hoe te begrijpen?

    Bestaat deze werkelijkheid?

     

    Performance tekst

    Ik heb een plek die ik kan benoemen een pleisterplaats,

    na zwerfttochten het vermoeden dat ik hier al eerder ben geweest,

    en de wond hier het best geneest.

    Ik zoek hoe het mij is vergaan waaruit de wijze is gegaan weg,- ver van de verrotting vandaan.

    In trouw ben ik niet bekwaam m,n geaardheid in goud getoetst,

    heb ik voeding om over te waken,

     

    Op nieuwe grond

    zet ik mijn eerste stap, telde in woord en daad..., 

    Waarin ik schipbreuk leed tot het lot zich voorspelde als reiziger vermomt.

    Verbonden door verlangens steken we oceanen over, zoekende in het zoutste water.

    Langs het strijken van de wind, ontboezeming van mijn twijfels, leg ik mij in een glazen kist waaruit ik morgen weer ontwaak.

    Dicht in mijn gezichtsveld zie ik dan toekomst en verleden vrijwillig alle volmachten, overleefd, ongerijmdheid, van de werkelijkheid

     

    als.......,

    onze ontmoeting zich dient,

    ongeacht door mijn naam te noemen,    

    Ik ben hier!      

    afz. Jurk            

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 414 keer bekeken

  • Thinking of James Lee Byars

    9 december 2016

    Geschenken van de duivel

    Als geen ander zag de Amerikaan James Lee Byars zichzelf als een hogepriester. Geblindoekt in een gouden pak en met een zijden hoed maakt hij zijn kunstmanifistaties zijn opwachting. Zijn werk beweegt tussen installatie en performance.Byars zegt in zijn werk filosofie te tonen, een zelf ontwikkelde filosofie met invloeden van het Japanse Shinto-geloof en het neo-platonisme. De oosterse mystiek bracht hem ertoe het begin van de wijsbegeerte, namelijk

     de vraag, zozeer te sublimeren dat zij tegelijk ook het einde is: 'The Perfect Question'

    Hier begint ook meteen mijn interesse, van hoe kan ik deze vraag vormgeven in een vaste vorm.  Het bekende gezegde niet alles is goud als het blinkt bracht mij ertoe om te bedenken dat de kostbaarste materialen niet kostbaaar genoeg zijn om een kunstwerk te omhangen, Maar dit wordt continue gedaan, wat kan ik dan anders doendan als mijn hart te volgen? Na de nodige denktijd  bedacht ik dat door theorie vorming er al een zodanig gewicht komt op een werk dat ze superieur lijkt te worden en dat geeft te denken, wat is eingenlijk vanzelfsprekend en wat overbodig? Wie die wijsheid tart door te vragen naar                     The PerFect  Answer komt bedrogen uit. Dat geeft mij de reden om met niet met superieure materialen te gaan werken maar juist met datgene waar men de waarde niet meer van inziet. Met plaatjes van oude trouwjurken en in combinatie met alerhande atributen werk ik naar een tentoonstelling: 'The Line Between Love and Hate' Deze wordt zo rond februari 2017 in de galerie de Grang  in s'Hertogenbosch getoont.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 457 keer bekeken

  • Don't kill the messinger

    27 oktober 2016

    "Het" hypothetisch anders zijn

    Dit werk heb ik gemaakt na het zien van de verdrinkings dood op zee van 2 jonge jongens met een reddingschip langzij. 

    In memoriam

    Ik wil weten hoe het zou zijn als blaadje van de bomen in de wind terecht  te komen en verdwijnen met 't zijn.

    Ik wil weten hoe het is om op zee mee te drijven en voor altijd weg te blijven weg uit mensheugenis.

    Ik wil weten hoe het voelt om te begrijpen wat ik wil hoe ik de storm in mij stil en weet dat mijn hart bloed

    Ik wil weten hoe het voelt als dit gevoel niet zou bestaan als deze rust'loosheid weg was als al 't verkeerde genezen voelt.

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 478 keer bekeken

  • The realities of the embroidery

    7 september 2015

     The realities of the embroidery

    De sensatie een wereld binnen te dringen dat postuum is, als een droom.  Het niet weten of de maker -maakster nog in leven is.             Het startpunt is duidelijk, de beslissende stap zet ik pas als er geen oorsprong meer te vinden is. 

    Gevonden objecten verwerk ik als samenvatting van oude sentimenten door deze opnieuw in het licht te plaatsen. Ze zijn zwijgzaam maar verraden de kern van hun wezen.  Veel symboliek wordt in traditionele, universele, aechetypische en in plaatselijke culturen gebruikt.. Deze facetten spelen altijd mee in mijn werk. 

    Centraal staat in dit werk de 'vergeten' identiteit en cultuur. Daarin probeer ik op een kritische manier een synthese met het verleden en de actualiteit van vandaag en morgen te vermengen. Het is een stukje geografie en tijd die ontstaan tijdens het proces van verzamelen, onderzoek, het assembleren die leiden tot de uiteindelijke presentatie. 

    Wanneer ik een uitnodiging krijg doe ik onderzoek en orden de 'gevonden/gezochte' voorwerpen op een weegschaal om deze samen te brengen in een concept en een context.  Daarnaast probeer ik het begrip (kunstwereld) kunsthandel, en het volkse kunstbegrip te ontrafelen.                    

    Op deze voedingsbodem tiert decoratieve kitsch welig. De aandacht verschuift van de betekenis van een vereenvoudigd onderwerp naar een kunstwerk dat wordt overgoten met een nieuwe saus.  

    In de ogen van volksmensen als zowel kunstminnend publiek zijn deze verzamelde stukken an sich geen volwaardige kunst. Het stilleven en het ouderwetse gehalte van de borduurwerken suggereren dat de zich hebben teruggetrokken, uit de hedendaagse mode. Toch vullen ze een belangrijke leemte in de maatschappij, anders zouden ze niet zo worden gekoesterd en bewaard zijn. 

    Daardoor veranderen de geselecteerde / verzamelde voorwerpen voor mij van betekenis: ze worden van kitsch naar kunst verheven. 

    De uiteindelijke objecten zijn een hommage aan de noeste vakman/vrouw. Die vele uren hebben gewerkt aan het borduurwerk. Beïnvloeding door het verleden, het onbewuste speelde waarschijlijk mee, de rol van de taal en ruimte als individu en als lid van een 'collectief ' de familie. Dit alles deed mee aan het maakproces van het naaldwerk. Deze voorgaande opsomming zie ik als een vorm van identiteit, eigen auteursvorming en authenticiteit die vooral zichtbaar wordt als  ikde achterkant blootleg.

    Epiloog

    Ik begon met een theoretisch kader, een beschrijving van een droom. Deze 'wereld' wordt door mij meer beschouwd, als alleen de zintuigen van het zien van vorm, kleur of ruimte hoe essentieel die ook is voor beeldende kunst. Het uiteindelijke kunstwerk is een getuigenis van een leven. Het biedt plaats aan alles wat afgedankt is of waarvoor geen betekenis meer kan worden verzonnen. Een leven die van te voren onvoorspelbaar is die niet alleen barst...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 788 keer bekeken

  • Het nieuwe verleden

    10 augustus 2014

    Soms heel even, ontvouwt zich het prille begin van een sprookje.Er was eens een gedachte. Die gedachte streefde naar plausibiliteit, naar elegantie en tegendraadse onverbiddelijkeheid. Mijn laatste sprookje onvouwde zich bij het vinden van een borduurwerk. 

    Daabij stelde ik mij de vragen: wat is hiervan de waarde? Is er een gebruikswaarde? Zoniet dan een historische waarde? 

    Wat is het verband tussen massaproductie en het unieke stuk? Waar houdt intelectueel eigendom op? Wat is de waarde van een aangepaste slechte remake ten opzichte van een waardevol origineel?

    Uit bovenstaande orkaan van vragen, onstonden werken die deze vragen voor mij beantwoorden.

    Vanaf 1 November 2014 laat ik via een reizende tentoonstelling de antwoorden zien die ik daarop gevonden heb.. Als het werk getoont wordt kunt u uw eigen vraagtekens erbij zetten. Met dit stukje blog wil ik u laten meekijken wat mij beweegt bepaalde remakes weer opnieuw een leven in te blazen. 

    Zo zijn er in deze website tussen de regels door al foto's te vinden van het proces die voorafgaand beschreven is.

    Met vriendelijke groet van een, 

    Fantast/ Droomster/ Kunstenaar ( u mag het invullen)

    Ps. Houdt de aankondiging van de exposities in de gaten.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1101 keer bekeken

  • Remember

    20 november 2013

    Nog enkele weken en dan is de tentoonstelling in de Nederlandsche Cacaofabriek alweer voorbij. Daarna gaan ze weer verhuizen terug naar het oude gebouw. Hopelijk wordt het weer als vanouds: experimentele en spraakmakende kunst.  

    Nog een paar dagen en dan komt er in s'Hertogenbosch een expo van alleen mijn schilderijen. Deze aankondiging komt nog.

    Vandaag nog wel wat geexperimenteerd met oude meesters en daar een soort van fotocollage van gemaakt. Vreemd is dat werken met andermans meesterwerk, wel levert het inzichten op in het kleurgebruik en de perspectieven van deze doeken. Zo viel het mij op dat het werk van cornelis Kruseman - Godsvrucht van boven naar beneden 'leest'. Kijken wat dit allemaal in een later stadium zal brengen, het moet nog even 'broeden'.

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1319 keer bekeken

  • Artist's Alphabet >byond the dead

    28 september 2013

    Gisteren een film gepost op You Tube.

    Dit is een film die ik gemaakt heb tijdens het lopende project  onderdeel van Metamorfose en identiteiten.

    Deze film bestaat uit 3 films in totaal die om het geheel te compleet te krijgen. Deze projecties worden later in een nog aan te kondigen tentoonstelling getoond. 

    De tweede film is gemaakt uit werken en intervieuws/ gevonden internet materiaal -met en over deze kunstenaars.

    De derde film bestaat uit beelden met de namen van deze kunstenaars.

    Het viel mij op dat 20e eeuwse kunstenaars bijna niet herkend worden. Wel hun werk en de naam die daaraan verbonden is maar de menshierachter (gezicht) niet. Met deze film heb ik ze hun gezicht weer terug gegeven, reden; deze kunstenaars zijn al overleden.

    Net zo als het  auditieve gedeelte van Henri Chopin. Deze man werd bij leven gewaardeerd in een kleine kring terwijl hij toch meer verdient. 

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1298 keer bekeken

  • Website

    24 augustus 2013

    Vandaag mijn website bijgewerkt. Ben benieuwd of het nu begrijpelijker is. Daarnaast is eindelijk mijn boek 'the Falcery of the Secret Party' klaar. Ben tevreden over het eindresultaat. Het boek zal ik presenteren als op de tentoonstelling met gelijknamige boek naam in de Cacaofabriek te Helmond. Dit wordt een eindpresentatie van de bewerkte trouwjurken waaraan ik inmiddels al 2 jaar mee bezig ben. Dit gaat november/december worden. Best spannend wat de reacties gaan worden. 

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1387 keer bekeken

  • Kasteel Tongelaar

    4 juli 2013

    Afgelopen dinsdag de groeps expo 'Eigenheid en Verscheidenheid' ingericht in Kasteel Tongelaar. 

    Een prachtige locatie waar je door het gehele kasteel kunst kunt bewonderen.  Zelf ben ik gecharmeerd van het kasteel maar ook van de omgeving. Als stadskind blijf ik het bijzonder vinden om de koeien zo dicht bij te kunnen benaderen. 

    Heb je het kasteel nog niet gezien dan is het een aanbeveling waard. Het ligt net buiten Mill maar met de 'TomTom' als routeplanner kom je er makkelijk. 

    Wil je meer weten kijk dan even verder op mijn site.

    We zijn nu weer even verder, leuke expositie waar redelijk veel bezoekers komen. 

    Komende week 9 september as is er een Culinair kunst concert met een rondleiding van mij over mijn kunstwerken. Daar wordt de expositie door mij en waarschijnlijk Clasina (medeexposant? mondeling toegelicht. 

    Daarnaast is er 29 september een kleine markt op de kasteelplaats van oude exposanten. Misschien ook leuk om te bezoeken.

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1469 keer bekeken