Thinking of James Lee Byars
Geschenken van de duivel
Als geen ander zag de Amerikaan James Lee Byars zichzelf als een hogepriester. Geblindoekt in een gouden pak en met een zijden hoed maakt hij zijn kunstmanifistaties zijn opwachting. Zijn werk beweegt tussen installatie en performance.Byars zegt in zijn werk filosofie te tonen, een zelf ontwikkelde filosofie met invloeden van het Japanse Shinto-geloof en het neo-platonisme. De oosterse mystiek bracht hem ertoe het begin van de wijsbegeerte, namelijk
de vraag, zozeer te sublimeren dat zij tegelijk ook het einde is: 'The Perfect Question'
Hier begint ook meteen mijn interesse, van hoe kan ik deze vraag vormgeven in een vaste vorm. Het bekende gezegde niet alles is goud als het blinkt bracht mij ertoe om te bedenken dat de kostbaarste materialen niet kostbaaar genoeg zijn om een kunstwerk te omhangen, Maar dit wordt continue gedaan, wat kan ik dan anders doendan als mijn hart te volgen? Na de nodige denktijd bedacht ik dat door theorie vorming er al een zodanig gewicht komt op een werk dat ze superieur lijkt te worden en dat geeft te denken, wat is eingenlijk vanzelfsprekend en wat overbodig? Wie die wijsheid tart door te vragen naar The PerFect Answer komt bedrogen uit. Dat geeft mij de reden om met niet met superieure materialen te gaan werken maar juist met datgene waar men de waarde niet meer van inziet. Met plaatjes van oude trouwjurken en in combinatie met alerhande atributen werk ik naar een tentoonstelling: 'The Line Between Love and Hate' Deze wordt zo rond februari 2017 in de galerie de Grang in s'Hertogenbosch getoont.